kolincinema (kolincinema) wrote,
kolincinema
kolincinema

Борис Барнет – Криголам (1931)

Ще один несправедливо забутий шедевр радянського кіно. Як і майже всі фільми того періоду цей фільм також можна віднести до жанру пропагандистської драми. Пропагується саме колективізація в селі і боротьба селянства з “кулаками”, якщо художні якості фільма вас не дуже цікавлять, то варто хоча б ознайомитись з ним, окільки картина має тікож історичне значення, адже варто згадати, до голодного 33-го залишалось всього 2 роки...
В цьому фільмі, Барнет, як і в іншому свому ранньому шедеврі “Дім над Трубною”, багато уваги приділяє показу побутових умов героїв, похилені пусті лачужки селян протиставляються хоромам з кованими замками заможних селян. Взагалі протиставлення це один з ключових методів у всьому радянському кіно того періоду. Протиставлення старих часів і нових, зими і весни, старого образу життя з тим який пропагує партія, віри в Бога і віри в вождів слугує відмінним засобом пояснення правильності обраного шляху. Не є вийнятком і цей фільм, Барнет для цього навіть методіи використовує схожі до тих які застосовували інші режисери тої доби, а саме монтажні вставки, крупні плани, порівняння дільності людини з проесами, що відбуваються в природі, велика увага до деталей, часто рухи і міміка відіграють ключову роль.
У “Криголамі” стадія активного розкручування сюжету починається саме після смерті діда Анки, він є уособленням старого світу, несправедливого і бідного. Сніг що злітає в цей момент з зимового дерева уособлює стряхування із свідомості селян старих принципів життя, а рука що підіймається перед тим як дати останню вказівку- це і є уособлення старого селянства, яке і звикло собі заробляти на життя саме цими ж руками. Прослідкуйте як довго вона тримається в кадрі, як режисер акцентує на це увагу. Особливо треба звернути увагу на присутність особистої неприязні Анки до “кулаків”, адже просто розуміти хто твій класовий врог ще мало, треба щоб в тебе була якась особиста неприязнь до нього, тоді ненависть стає в рази сильнішою і правильно спрямованою, так говорили радянські вожді від Леніна і до Сталіна. Анка, осліплена мстивим інстинктом не буде мати жодних людських почуттів до кривдника окрім злоби і люди роблять правильний вибір переобравши саме її на місце сільського голови. У боротьбі з “класовими ворогами” м’якості не місце.
Я особисто поставив би Барнета десь між Довженко і Пудовкіним., оскільки він від першого чудово перебрав до своїх фільмів символізм і відчуття селянсва, а від другого загострення уваги на деталях та тягу до нестандартних планів.
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic
    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 1 comment